Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2015

ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑΤΑ ΚΟΙΜΗΣΟΥ, ΑΣΤΡΙ
Περιλαμβάνεται στη συλλογή του Ν. Πολίτη Εκλογαί από τα τραγούδια του ελληνικού λαού, που δημοσιεύτηκε το 1914. Το τραγούδι προέρχεται από την Κορινθία και είχε καταγραφεί για 1η φορά το 1888 από το Μιχ. Λελέκο. Σε αυτό η μάνα νανουρίζει την κόρη της κάνοντας όνειρα. Εκφράζει την ελπίδα της για μια καλή τύχη του κοριτσιού και ένα πλούσιο γάμο. Το περιεχόμενο είναι λυρικό.
Από το 1ο στίχο προβάλλεται η ομορφιά του κοριτσιού με μετεωνυμίες : «αστρί, αυγή, νιο φεγγάρι, 2ο στ.: ο προορισμός του «που να σε χαρεί ο νιος που θα σε πάρει». Όλη η φαντασίωση ενός μεγαλείου και μιας πολυτέλειας, στα οποία θα αναδειχτεί η ομορφιά, εντείνεται με τις αναφορές της μάνας στις αγορές της Πόλης και της Βενετίας, που έχουν παραγγελθεί τα προικιά της κόρης.
Ετοιμασίες και φροντίδες για το μέλλον.
v             Η μάνα για να υπακούσει το παιδί στην προτροπή της για ύπνο, του δίνει διαβεβαιώσεις για ενέργειες που έχει κάνει.
v             Φροντίδες για τις ανάγκες του κοριτσιού όταν μεγαλώσει.
v             Προετοιμασίες  για το γάμο του.
v             Επαινεί την ομορφιά της (αστρί, αυγή, νιο φεγγάρι).
v             Ευχή: ένα ευτυχισμένο γάμο (να σε χαρεί ο νιος που θα σε πάρει).
Υποσχέσεις της μάνας:
α) για πλούσια προίκα, χρυσαφικά, ρούχα, διαμάντια από την Πόλη και τη Βενετία, αν η μικρή κοιμηθεί.
β) πάπλωμα που ο ράβουν 42 μάστορες – όλο το ρουχισμό που θα αποτελεί την προίκα της νύφης. Έχει πάνω του παραστάσεις αϊτό (ανδρική δύναμη), παγόνι (ομορφιά νύφης) – εκφράζουν τις επιθυμίες της μάνας να κάνει όνειρο ένα πλούσιο γάμο.
γ) παραγγελία κόκκινα παπούτσια.
Στ. 8: Η μεγάλη αξία του βρέφους για τη μητέρα («του ρήγα το παιδί, του βασιλιά τ΄ αγγόνι»). Η τελευταία προτροπή προς αυτό να κοιμηθεί συνοδεύεται από την ευχή να το προστατεύει η Παναγία.
Επανάληψη προτροπής – ομοιοκαταληξία – μουσικότητα και ρυθμός – επιθυμητό αποτέλεσμα: ο ύπνος.
Αρχοντοπούλες του Βυζαντίου   ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑ-ΑΡΧΟΝΤΙΑ
Στ. 3-8: ανάπλαση λαϊκών διηγήσεων για τις αρχοντοπούλες του Βυζαντίου. Η μάνα ξεφεύγει από τη συμβατική πραγματικότητα, δημιουργεί ένα κόσμο φανταστικό και γίνεται η αρχόντισσα με τα πολλά πλούτη που ετοιμάζει την προίκα της κόρης της.
ü        Προίκα: είδη από τα πλούσια εμπορικά κέντρα Ανατολή-Δύση
ü        Χρυσαφικά – ρουχισμός από την Πόλη.
ü        Διαμαντικά από τη Βενετία.
ü        Γαμήλια πάπλωμα (Πόλης), 42 μάστορες (υπερβολή) – προβολή πλούτου της οικογένειας, της αξίας της κόρης.
ü        Απόγονοι βασιλιάδων (πλούτη, δόξα, εξουσία).
ü        Παπούτσια: διακοσμημένα με μαργαριτάρια.
Οι 2 ευχές:
1.       Γάμος κόρης (ευτυχία στη ζωή).
2.       Προστασία και προφύλαξη από κάθε κακό – Παναγία (γυναίκα-μάνα).
ΜΗΤΡΙΚΗ ΑΓΑΠΗ:
α) τρυφερές προσφωνήσεις προς την κόρη: αστρί, αυγή.
β) η φροντίδα της μάνας για πλούσια προίκα.
γ) οι ευχές για την μελλοντική ευτυχία – γάμος και προστασία από την Παναγία.
ΓΛΩΣΣΑ:
Δημοτική, ρήματα και ουσιαστικά. 2 επίθετα: κόκκινα-παχιά. Ο λόγος στοχεύει στις ενέργειες και όχι στις ιδιότητες.
Σχέση νανουρισμάτων-παραμυθιών
Περιεχόμενο: κινούνται σε ένα φανταστικό κόσμο, μαγικό, εξωπραγματικές καταστάσεις, προσωποποιήσεις στοιχείων φύσης, αναφορά στα συναισθήματα και τις αρετές του λόγου.

ΜΟΡΦΗ: Μοιάζουν στο λεξιλόγιο, σύνταξη, τεχνική.
ΣΚΟΠΟΣ: βοηθούν το παιδί να κοιμηθεί.
Παραμύθι – πεζό αφηγηματικό κείμενο.













0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου