1. ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΜΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΡΩΜΗ
Το βυζαντινό κράτος συνδέει την ύπαρξη του με το
έργο του Ρωμαίου αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Α΄ (272-337μΧ)
Τα μέτρα που έλαβε ο
Κωνσταντίνος Α΄ για την ανόρθωση του Ρωμαϊκού Κράτους
ë Ίδρυση Κωνσταντινούπολης
ë Δικαίωμα στους Χριστιανούς να λατρεύουν το Θεό
τους
ë Διαχωρισμός πολιτικής-στρατιωτικής εξουσίας
ë Κυκλοφορία χρυσού νομίσματος («χρύσινος», «solidus»).
Α. Ίδρυση της
Κωνσταντινούπολης.
Μεταφορά
του κέντρου (της πρωτεύουσας) της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από τη Δύση στην Ανατολή.
Το
324 μΧ ο Κωνσταντίνος Α γίνεται μονοκράτορας:
ü
Νίκησε
τον Λικίνιο (αυτοκράτορα του ανατολικού κράτους)
ü
Αποφασίζει
την ίδρυση νέου διοικητικού κέντρου
Η επιλογή της συγκεκριμένης
θέσης (αρχαίο Βυζάντιο) οφειλόταν:
ë στη γεωπολιτική της
σημασία(σταυροδρόμι Ασίας Ευρώπης)
ë στη μεγάλη εμπορική σημασία
Οι κυριότεροι λόγοι της
ίδρυσης της Κωνσταντινούπολης ήταν οι εξής:
þ
Η
Ανατολή παρείχε ισχυρή οικονομία και ακμαίο πληθυσμό.
þ
Οι
Χριστιανοί –σ΄ αυτούς στηρίχτηκε πολιτικά ο Κωνσταντίνος Α΄- ήταν πολυπληθέστεροι
στην Ανατολή.
þ
Στις
πόλεις της Ανατολής υπήρχαν θρησκευτικές συγκρούσεις.
þ
Η
απόκρουση των Γότθων (στο Δούναβη) και των Περσών (στον Ευφράτη) ήταν από τη
θέση αυτή ευκολότερη.
Οικοδομική:
þ
Η
Κωνσταντινούπολη (εγκαίνια στις 11 Μαΐου 330) χτίστηκε με βάση το ρυμοτομικό
σχέδιο της Ρώμης. Προικίστηκε και στολίστηκε με:
Τείχη,
λεωφόρους, πλατεία (forum),έργα τέχνης
το
Ιερόν Παλάτιον, το κτίριο της Συγκλήτου
δεξαμενές,
λουτρά ,εκκλησίες
Ο πληθυσμός αναπτύχθηκε
ραγδαία:
þ
Στις
αρχές του 5ου αι. αριθμούσε 150.000 κατοίκους.
þ
Στα
μέσα του 6ου αι. αριθμούσε 300.000 κατοίκους.
Β. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ο
Κωνσταντίνος ευνόησε τους Χριστιανούς γιατί πίστευε ότι ο Χριστιανισμός θα
ξανάφερνε την ενότητα στο Ρωμαϊκό Κράτος.
Μέτρα υπέρ
των Χριστιανών
þ
Μεταφέρει
το Χριστόγραμμα από το λάβαρο στα νομίσματα (312μΧ).
þ
Προχωρά
σε νομοθετικές ρυθμίσεις. Εξέδωσε ευνοϊκούς νόμους για τους Χριστιανούς
þ
Με το Διάταγμα των Μεδιολάνων (313μΧ),
εξισώνει τους Χριστιανούς με τους πιστούς των άλλων θρησκειών. (ανεξιθρησκία)
þ
Παύει
τους διωγμούς κατά των Χριστιανών (από το 324μΧ).
þ
Με
την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας (325μΧ) καταδικάζει τις αιρέσεις και
επαναφέρει την ειρήνη στην Εκκλησία και την Αυτοκρατορία.
Αίρεση: διαφορετικές ερμηνείες
των ιερών κειμένων από εκείνες που δεχόταν η επίσημη Εκκλησία ως ορθές (ορθό
δόγμα, ορθοδοξία) Οικουμενική Σύνοδος: συναθροίσεις των ηγετών της
Εκκλησίας του Χριστού απ’ όλα τα μέρη της Αυτοκρατορίας.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου